Jak sprawdzić, czy Twój komputer poradzi sobie z lekcjami online? 3 praktyczne wskazówki

Lekcje online zyskują ostatnio mocno na popularności. I dobrze, bo może to być naprawdę wygodna i skuteczna forma nauki. Ale z drugiej strony może się też zamienić w koszmar problemów technicznych, jeśli uprzednio nie upewnimy się, że nasz sprzęt to udźwignie. Podpowiadam jak to sprawdzić.

 

Lekcje online mają wiele zalet: wygoda, możliwość wdzwonienia się praktycznie z każdego miejsca na Świecie, czy niższa cena w porównaniu do innych form nauki. Zdarza się jednak, że uczniowie mają obiekcje, że „lekcje online nigdy nie zastąpią spotkania twarzą w twarz”. I cóż… Faktycznie lekcje online to nigdy nie będzie dokładnie to samo, ale przy odpowiednim przygotowaniu zalety znacznie przewyższają wady tego rozwiązania.

Głównym problemem są oczywiście potencjalne problemy techniczne. Ryzyko, że wystąpią jest i trzeba się z nim liczyć, ale można zrobić bardzo dużo, żeby je naprawdę ograniczyć.

Jak to zrobić? O tym będzie ten wpis.

 

1) Połączenie Internetowe

Przede wszystkim sprawdź prędkość swojego połączenia internetowego, ponieważ w trakcie lekcji online odgrywa ono kluczową rolę w jakości połączenia. Jeśli jest za niska, występują opóźnienia w połączeniu, zniekształcenia dźwięku i/lub obrazu, a nawet istnieje możliwość, że nie będziesz w stanie się połączyć wcale.

Prędkość Twojego połączenia Internetowego można łatwo sprawdzić przy pomocy narzędzia Speedtest.

Żeby to zrobić wejdź na powyższą stronę i kliknij Start.

Uruchomi się wtedy narzędzie mierzące Twoją prędkość Internetu.

 

Na samym końcu pojawi się podsumowanie Twoich wyników.

 

 

Najważniejsze wartości to prędkość pobierania i wysyłania. U mnie wynoszą one odpowiednio 40,57 Mb/s dla pobierania i 19,40 Mb/s dla wysyłania.

Przykładowo taki Skype – zgodnie z tym, co piszą na oficjalnej stronie – wymaga 1.5 Mb/s pobierania i 1.5 Mb/s wysyłania. Ale mimo wszystko wziąłbym tutaj pewien margines bezpieczeństwa i założył, że dla obu tych wartości powinno być co najmniej 3 Mb/s. Jeśli te dwie wartości masz spełnione, możesz być praktycznie pewien, że z prędkością Internetu nie będziesz mieć problemu.

Pod warunkiem, że… cała ta przepustowość zostanie spożytkowana przez program do wideo konferencji, z którego korzystasz.

Dlatego upewnij się, że w trakcie lekcji inni domownicy nie obciążają łącza (np. oglądając Netflixa czy Youtube-a). Jeśli tak się stanie, Internet będzie dzielony pomiędzy Ciebie i pozostałych domowników, a zatem mniejsza część będzie dostępna na Twoją rozmowę i mogą pojawić się problemy z jakością połączenia.

Innym problemem, który również może pożreć Twoje internetowe zasoby są pozostałe aplikacje na Twoim własnym komputerze, np. Youtube, torrenty, pobieranie czegokolwiek. Dlatego, jeśli pomimo szybkiego Internetu jakość lekcji odbiega od ideału warto zamknąć wszystkie inne, zasobożerne aplikacje na swoim komputerze.

 

Na koniec praktyczny protip: Może to być mało intuicyjne, ale często Internet w telefonach jest lepszy niż ten standardowy w komputerze. Dlatego, jeśli narzędzie Speedtest pokazuje, że Internet masz zbyt wolny, możesz spróbować udostępnić sobie Internet z telefonu, połączyć się z nim i przetestować połączenie ponownie. Może okaże się lepsze. Nie jest to może rozwiązanie na dłuższą metę, bo łatwo szybko wykorzystać wszystkie dane komórkowe, a potem prędkość drastycznie spada, ale w podbramkowej sytuacji na jedną, czy dwie lekcje (zanim nie podniesiesz pakietu standardowego Internetu) powinno wystarczyć.

 

2) Zestaw słuchawkowy

Następnym sposobem poprawienia jakości połączenia w trakcie lekcji jest skorzystanie z zestawu słuchawkowego.

Czy da się bez niego? Cóż… Często tak, ponieważ dzisiejsze laptopy są tak projektowane, żeby dało się wygodnie prowadzić rozmowy bez słuchawek i mikrofonu (bo są wbudowane w komputer), ale nie zawsze się to uda.

Największym problemem będzie tutaj nie to, co Ty będziesz słyszał lub wysyłał (bo jeśli Twój laptop ma mniej niż 20 lat to powinien to bez problemu obsłużyć), ale to, co będzie słyszał Twój rozmówca.

No chyba, że Twój rozmówca też nie będzie miał zestawu słuchawkowego – wtedy oboje będziecie odczuwać ten sam problem.

Chodzi o to, że jeśli nie ma zestawu słuchawkowego, często Twój rozmówca będzie słyszał w słuchawkach samego siebie. Ciężko w ten sposób uczestniczyć w lekcji, bo to niesamowicie rozprasza.

Można teoretycznie w takiej sytuacji zmniejszyć głośność u osoby bez zestawu słuchawkowego, ale nie każdy będzie w pełni zadowolony z takiego rozwiązania.

Dlatego, mimo wszystko, warto zadbać o jakiś sensowny zestaw słuchawkowy, jeśli chcemy, aby jakość naszych lekcji była zadowalająca.

 

3) Sam komputer

Ostatnią rzeczą, która może utrudnić lub uniemożliwić uczestnictwo w zajęciach jest sam komputer. Jeśli jest starszej generacji, chodzi wolno lub nie ma wystarczającej ilości pamięci może powodować szereg problemów z połączeniem – od opóźnień w wideo i audio, aż po całkowite uniemożliwienie połączenia.

Dobra informacja jest taka, że rzadko kiedy to komputer będzie głównym winowajcą kiepskiego połączenia. Komputery są dziś produkowane w taki sposób, żeby bezproblemowo umożliwiały wideo rozmowy, więc jeśli to faktycznie to przez komputer występują problemy to komputer musi być naprawdę stary (co najmniej 10 lat)…

Zła informacja natomiast jest taka, że nie ma jednego sposobu na sprawdzenie, czy sam komputer będzie w stanie obsłużyć spotkanie online. Trzeba po prostu upewnić się, że z Internetem nie ma problemu (patrz punkt 1 wyżej), a następnie sprawdzić połączenie w praktyce.

Są na to dwa sposoby. Można albo poprosić znajomego o pomoc i połączyć się z nim przed lekcją testując w ten sposób swoje połączenie albo skorzystać z narzędzia do testowania połączenia, które najczęściej oferują programy do konwersacji wideo.

Aby je znaleźć, przykładowo w takim Skype-ie trzeba wejść w Ustawienia -> Dźwięk i Obraz -> Zacznij darmową rozmowę testową (wiem, że podobny mechanizm działa też w Teams-ach i prawdopodobnie też w innych programach). Wówczas można połączyć się z automatem, który pozwoli nam nagrać kilka słów i zobaczyć, czy jesteśmy w stanie się sami usłyszeć. Jeśli tak, to wszystko jest skonfigurowane poprawnie.

Oczywiście nie zastąpi to realnego testu z osobą po drugiej stronie, ale daje to gwarancję, że będziecie w stanie się przynajmniej połączyć i ze sobą rozmawiać (jakości tej rozmowy się w całości nie sprawdzi w ten sposób).

Na koniec warto też upewnić się, że wszystkie mocno obciążające komputer aplikacje są pozamykane. Nawet dobry komputer, jeśli będzie miał jednocześnie odpalony program do grafiki typu Photoshop, program do obróbki wideo oraz jednoczesną instalację trzech innych programów, nie obsłuży dobrze połączenia. Krótko mówiąc: na czas lekcji, warto pozamykać wszystkie aplikacje, które nie aktualnie niezbędne.

 

To by było na tyle. Mam nadzieję, że Twój komputer jest już gotów do nauki przez Internet.

Jeśli jednak pomimo zastosowania powyższych rad, problemy techniczne jeszcze występują, daj znać w komentarzu, być może uda mi się pomóc.

Powodzenia!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments